onsdag 30 juli 2014

Underbart är grått

De senaste åren har garnmässigt gått i grönt, turkost och orangeröda toner. Nu är det dags för grått! Destinationen för familjens semesterresa passade som hand i hanske med denna ambition. Här är vad jag fick med mig hem från Skottland.
 


Hos Kathy´s Knits hittade jag denna lammull som jag hoppas ska funka till Pommes de pin Cardigan. En fin butik med bara brittiska garner där jag kunde ha handlat massor och gjort en riktig djupdykning i det gråa.

 

Kunde inte motstå ett par bonusnystan av ull/mohair från Hebriderna. Underbar lyster och grått i en mjukare brun nyans. Vantar eller mössa? Man får se.


Hos Ginger Twist Studio, som är en pyttebutik, gick jag också in för det lokala garnet. Grey Gardens heter nyansen av detta sockgarn, handfägat av den trevliga butiksägaren själv. Mina luddiga Hallo Kitty-strumpor från HM måste bytas ut mot riktiga grejer, så sockgarn fanns med på listan.  Det gjorde däremot inte den ljusgråa mohairen som också slank med.

Så lite gråa-bruna servärdheter som grädde på moset. Urquhart Castle, Edinburgh dito och Loch Ness  inspirerar till gråa stordåd.




1 kommentar: