måndag 13 januari 2014

Har tvåändsstickat

Äntligen, efter ett långt uppehåll, var det dags för kurshelg på Handarbetets vänner. Det var dags att prova tvåändsstickning, en teknik som jag var lite skraj för. Långsamt, petigt och tålamodskrävande sas det. En kursmoment som är för krångligt för att ha hemuppgift på. En stickteknik som helt enkelt inte låter så poppis. Så det var högst oväntat att jag till söndagen hade bestämt mig för att släppa kursens provlapp och gå rakt på ett riktigt projekt. Sara och jag satte med hjälp av vår lärare igång med tvåändsstickade vantar ur boken Vintage modern.

Det ÄR långsamt och petigt att sticka tvåänds. Man lägger upp på helt eget sätt, använder z-tvinnat garn och håller garnet i höger hand. Man det är kul att lära sig nåt nytt och jag vill ha ett par tvåändsstickade vantar som jag gjort själv. Om jag inte tvåändsstickar nu, i anslutning till kursen blir det väl aldrig av, så det är bara att köra. Tjusningen är att man kan få till mönster och effekter som inte går i vanlig stickning. Vantarna med krusmönster blir kanske klara till nästa säsong.


På lördagkvällen firade vi ut julen med ostfondue och en skål skumtomtar till efterrätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar