söndag 22 juli 2012

Hemma i köket igen


 När det gäller pizza håller jag inte alls med Ernst. Han förgräddar bottnarna för att de ska bli hårda och vräker sen på tomatsås i massor. Tur det finns fler som delar med sig av pizzarecept. Idag invigde jag Glenn Strömbergs Mitt Italien. Det blev Pizza Stella di Sorrento, en stjärnformad historia med salami och ricotta i stjärnspetsarna, mozzarella och aubergine i mitten. En fullträff! Kokboken är riktigt fin med texter om mat och fotboll och recept från alla italienska regioner.  Pizzorna med lite ovanliga grejer som saffran, kronärtskockskräm och hallonvinäger kanske också dyker upp här på bloggen.



I skärgårdsstugan käkade vi sill och grill och bakade kaka på kakmix. Gott och passande i ett stugkök, men tillbaka i stan igen är det kul att ta ut svängarna. Igår slog jag till och bakade donuts. Ganska enkelt bak, men själva friteringen var ett intensivt moment. Då gäller det att ta tid och fritera 1 minut på varje sida, hålla koll på temperaturen och framför allt se till att inga olyckor händer med 180-gradig olja. Jag avslutade med smält choklad, men nästa gång blir det nog sockerglasyr i stället. Det behövs nåt riktigt sött för själva ringarna är inte alls söta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar